ماده چیزهای اطراف شماست
نوشته شده توسط : ساحل

ماده چیزهای اطراف شماست

موضوع چیست؟ موضوع همه چیز در اطراف شماست. اتمها و ترکیبات از قسمتهای بسیار کمی ماده تشکیل شده اند. این اتم ها برای ساختن چیزهایی که می بینید و لمس می کنند هر روز ادامه می یابد. ماده به معنای هر چیزی است که جرم داشته باشد و فضای آن را اشغال کند (دارای حجم است) تعریف می شود.

جرم چیست؟ جرم مقدار ماده در یک جسم است. ممکن است شما یک جسم کوچک با جرم زیادی مانند مجسمه ساخته شده از سرب (سرب) داشته باشید. ممکن است یک جسم بزرگ با جرم بسیار کمی مانند بالون پر از هلیوم (او) داشته باشید. همچنین باید بدانید که بین جرم و وزن تفاوت وجود دارد. جرم اندازه گیری ماده در یک جسم است در حالی که وزن اندازه گیری میزان گرانش روی یک جسم است.

حجم چیست؟ حجم میزان فضای چیزی است که اشغال می کند. کلماتی مانند بزرگ ، کمی ، طولانی یا کوتاه برای توصیف حجم استفاده می شود. در حالی که یک ستاره حجم زیادی را اشغال می کند ، یک سنگ مرمر حجم کمی را به خود اختصاص می دهد. حالت های مختلف ماده حجم های مختلفی را پر می کند.

حتی اگر ماده در سراسر جهان یافت شود ، شما فقط آن را به چند شکل (حالت) در زمین خواهید یافت. ما پنج حالت ماده را در سایت پوشش می دهیم. هر یک از این حالتها گاه فاز خوانده می شود. بسیاری از حالتهای ماده دیگر وجود دارند که در محیط های شدید وجود دارند. دانشمندان احتمالاً هنگام ادامه اکتشاف جهان ، حالتهای بیشتری از ماده را کشف خواهند کرد.
پنج ماده مهم

Five States of Matter: Condensate, Solid, Liquid, Gas, Plasma


حالات اصلی ماده چیست؟ همه باید درباره مواد جامد ، مایعات ، گازها و پلاسماها بدانند. دانشمندان همیشه از مواد جامد ، مایعات و گازها خبر داشته اند. پلاسما ایده جدیدی بود که توسط ویلیام کرووک در سال 1879 مشخص شد. ما همچنین دوست داریم در مورد میعانات بوز-انیشتین (BEC) صحبت کنیم. این مسئله بسیار جالب است که تقریباً تمام انرژی را از یک سیستم خارج می کنید. دانشمندان (کرنل ، کاترل و ویمن) که با میعانات بوز-انیشتین کار می کردند در سال 2001 جایزه نوبل دریافت کردند.

چه چیزی حالت را ایجاد می کند؟ همه چیز در مورد وضعیت بدنی و انرژی موجود در اتمها و مولکول ها است. در مورد جامدات فکر کنید. خصوصیات بدنی یک جامد اغلب شامل "سخت" و "شکننده" است. مایعات مایع هستند ، کمی دور آن حرکت کرده و ظروف را پر می کنند. گازها همیشه در اطراف شما هستند ، اما مولکول های گاز بسیار دورتر از مولکول های موجود در یک مایع هستند. اگر یک گاز بو دارد ، اغلب می توانید قبل از دیدن آن بوی آن را بگیرید. BEC درمورد اتمهایی است که از اتمهای جامد نزدیکتر و انرژی کمتری دارند.
حالات متغیر
تغییر بدنی در ماده چیست؟ مولکول ها می توانند از یک حالت بدنی به حالت دیگر (تغییر فاز) حرکت کنند و ساختار اتمی آنها را تغییر ندهند. گاز اکسیژن (O2) دارای همان خصوصیات شیمیایی با اکسیژن مایع است. حالت مایع سردتر و متراکم تر است (انرژی کمتری) اما مولکول ها یکسان هستند. آب (H2O) نمونه دیگری است. یک مولکول آب از دو اتم هیدروژن (H) و یک اتم اکسیژن (O) تشکیل شده است. این ساختار مولکولی یکسانی دارد ، خواه گاز ، مایع یا جامد باشد. اگرچه ممکن است وضعیت بدنی آن به دلیل مقادیر مختلف انرژی تغییر کند ، ساختار اتمی آن یکسان است.

بنابراین تغییر شیمیایی در ماده چیست؟ بیایید با آن لیوان آب خالص شروع کنیم. اگر فرمول آب تغییر کند ، این یک تغییر شیمیایی است. اگر می توانید یک اتم اکسیژن دوم به یک مولکول آب (H2O) اضافه کنید ، هیدروژن پراکسید (H2O2) خواهید داشت. مولکولها دیگر "آب" نخواهند بود. در واقعیت ، مراحل مختلفی وجود دارد که به ایجاد پراکسید هیدروژن از آب می رود.

تغییرات جسمی به تغییرات در محیط فوری مانند دما ، فشار و سایر نیروهای بدنی مربوط می شود. تغییرات شیمیایی هنگامی اتفاق می افتد که پیوندهای بین اتمهای یک ترکیب ایجاد شده یا از بین بروند. به طور کلی ، ساختار شیمیایی اساسی هنگام تغییر فیزیکی تغییر نمی کند. البته در محیط های شدید مانند خورشید هیچ مولکولی از تخریب در امان نیست.





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: